Nietpistool

Nietpistool is de rubriek op Samplekanon waarin de polemiek zich uitziekt

Vind je het gek, Marcel?

Door Frank Keizer en Maarten van der Graaff 

De roman is gedegradeerd tot amusement van de middenklasse, jammert Marcel Möring in het NRC van 9 juli.

De roman zou zich hebben geconformeerd aan de hapklare verleidingen van het consumentisme. In de aan het rijke gevoelsleven van Möring ontsproten woorden: de roman is een hoer. Ware literatuur is gevaarlijk, geen tijdsbesteding voor beschaafde mensen en hun onbevlekte koffietafels. Maar de beschaafde mensen, ze snappen het niet. De middenklasse is dom. De middenklasse begrijpt de meesterwerken van Marcel Möring niet. Deze grote auteur leeft in een donker tijdsgewricht: zou er ooit nog een Schierbeek, een Gerrit Krol, een James Joyce op kunnen staan? Nee, vreest Marcel, nee, hij is alleen.

Want wat is er gebeurd? De hele boekenwereld is volgens deze eenzame grootheid gaan dingen naar de gunst van wel het meest verachtelijke wezen in die gehele branche: de lezer. De domme, stinkende, lezer met een kutbaan en een kortzichtig leven. 
Vind je het gek, Marcel? Als jij die domme middenklasse die middenklasse-boeken van je blijft serveren? Van die bedwelmende boeketten van kennis en durf? Het is nu juist dat monumentale modernisme van jou, die glimmende kiosk vol grote namen en diepe wijsheden, die literatuur zo nuffig maakt. Möring verwijt literatuur de vuilverwerker van de journalistiek te zijn, zelf recyclet hij dode modernisten. 
In Dis construeert Möring een pedant universum, waar alle lucht uit is geperst. Elke kier waar nog een beetje experiment door heen kon, is met overjarige bizonkit gedicht. Geen voorspelbaarder boek dan Dis. Er kan geen mus van het dak vallen, zonder dat Dante ondergescheten wordt. Geen pad of het wordt platgetrapt door Möring, Neêrlands zetbaas van het modernisme. Met z’n allen onder de allegorische pletwals. De romans van Möring zijn net zo goed consumptieartikelen. Well made, precies op maat voor de boekenbijlage van het NRC, dat zo toch nog chic voor de dag kan komen. Möring heeft het niet door.

Overigens staat het stuk in de kwaliteitskrant NRC vol zinnen die zo uit een schoolepistel afkomstig lijken: ‘Maar om daar nou de illusie van het echte tegenover te stellen’ of ‘er is toch een diepere bedoeling?’ Opvallend is het daarom dat voor Möring het gevaarlijke van de literatuur een pure stijlkwestie is: de manier waarop het lied gezongen wordt. De onderwerpen van de literatuur zijn immers al zo oud als het spijkerschrift. En het zijn er ongeveer veertig. Heerlijk, die weetjes. Wist jij dat de wereldliteratuur maar veertig onderwerpen kent? En dat de roman de afgelopen jaren seks heeft voor geld? Kafka had ook in spijkerschrift kunnen schrijven. David Foster Wallace in het Grieks. Het enige wat ons te doen staat is het koekje van Proust herkauwen, op een beetje een stoute manier, wellicht. Want er verandert nooit iets in het gevaarlijk holle mausoleum waar Marcel Möring woont, alles is er al, maar niemand luistert meer. 

Comments

One thought on “Nietpistool

Comments are closed.


Notice: Uninitialized string offset: 0 in /var/www/vhosts/samplekanon.com/httpdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3363

Bernke Klein Zandvoort

in het nieuwe jaar wilde ik los van het idee dat ik pas mag bestaan als ik maar genoeg uren heb gedraaid

Lees verder

Renata De Bonis

Lees verder

Sanne Kabalt

doodvissen                                  

wezenstrek
Met haar handen in het deeg weet ze wat ze doet.
Ze drukt haar palm in de zachte bol. De onderste
helft van haar gezicht is ontspannen, op haar
voorhoofd tekenen zich zeven denkrimpels af –
alsof het deeg haar iets vertelt dat haar verbaast.

Lees verder

Anneke Brassinga

Orgelend
een improvisatie voor ih

In de buik van de enige de benige homvis
waarin u ik was en mij u wast,
zegevierende een echt tussen zeeduivels.

Lees verder

Roos Vlogman

Poëzie van Roos Vlogman.

Lees verder

Robin Ramael

onvolledigheid

vertel me niet wat ik gemist heb;

het jaar kruipt open als een brandend stuk papier

Lees verder

Marieke Polderdijk

Het evangelie volgens Matteüs
De vroedvrouw woonde al bij me

Lees verder

Daniël Labruyère

Dataslag

Achter ons ligt de val van de
Sovjet- Unie en de dood van het
gesprek.

Lees verder

Annemieke Dannenberg

Geïnspireerd door de Tuin der lusten van Jheronimus Bosch en Dante’s Goddelijke Komedie, neemt verteller Annamaria Toverberg de luisteraar mee naar een cathartische kermis waar de bezoeker zelf een attractie wordt.

Lees verder

Liza de Rijk

Waar is mijn haai

Het water stroomt de baai binnen.
Wat stroomt er met het water de baai binnen?

Lees verder