Nick J. Swarth

Het Museumeiland

 

toteninsel

 


Ballade voor Bacon en bonen


Studie naar Innocentius
 X, 1962. Studie naar

            Velázquez portret van paus Innocentius X, 1953.

Hand mit Ringen; persoon met vlees, 1954.

            ¿You wanna be a little punk A little smart-ass

little punk Bigtime tough little punk? Drie studies

            van het hoofd, 1953; Kop VI, 1949. Let me see

your fingers. Swirskaante inder. Spijkerrib!

            Kastkleed! Scheur! Avoid being sent back.

 

Drie studies voor een kruisiging, 1962. Drie studies

            voor figuren aan de voet van een kruisiging, 1944.

Fragment voor een kruisiging, 1950.

            ‘Goedemorgen Joe, hoe gaat het met je?’ Ik eet

de hele tijd, maar ik kom niet aan of niks.

            Hand mit Ringen; schilderij, 1946. Spijkerrib!

Kastkleed! Lam! Kom in de kring en zing,

            lekker ding! Sing Sing! Avoid being sent back.

 

Liggende figuur met injectiespuit, 1963.

            Twee figuren op een bed met toeschouwers, 1968.

Nothing at all but three things.

            Drie studies van figuren op een bed, 1972.

(3) Dek iedere ochtend netjes je bed.

            ‘Goedemorgen Joe, hoe gaat het met je?’

Bewegende figuur, 1976. (5) Use trash cans!

            Hand mit! Scheur! Avoid being sent back.

 

Prins, was 500 gram bonen en week ze zo’n 12 uur.

            Kook ze in het weekwater gaar. Snij plakjes spek,

of dobbelsteentjes, en bak ze uit op een laag vuur.
          Serveer met gefruite ui. Avoid being sent back.


Zwart licht 


Hoe zijn stemming was toen hij aandachtig las in Nacht
van Hilsenrath,

bij de oranje gloed van Chinese, uit imitatiehars gegoten

prulsterren herinnert Ros zich {maar al te} goed

 

evenals zijn drift in het zwarte licht

dat sluimerde op het podium van Gents Vooruit, toen dat

tijdens de eerste en naar spoedig zou blijken enige editie

van de QUEERATON

dienst deed als slaapzaal

en hij hongerend woelde in het bed naast Jäcki

die al SMEET MET KIEZELS in het glazen huis

 

of hoe later, na de aanschaf van een paarskleurige buis, het

effect op zijn slaapkamer niet eender was (al bleef het huis

van glas en stond het in een straat

uit de nacht van Hilsenrath.

 

Aan de andere kant,

als het bloed in je spreekt

sprokkelt de Sprietenman spraakmakende sproeten

van Malle Momentenmormels lijkbleke gok

            (uitgekookte kogelvisjes, chronisch knarsend.

 

Hotel Ashton

Het ene canvas is het andere niet (fragment)

 

Zoals er eens een bokser zal zijn

die uit de ring valt

en dondert op een schilder en die schilder

pakt zijn verf en hij verft

die klap, die val – ¡Honey, I forgot to duck!

ruggelings door het touw,

            recht in het soort van rare vouw van datgene

wat doorgaat voor tijd.

 

            Zoals er eens een bokser zal zijn HIJ

die uitdeelt,

de eerste klap (Stier neer) de tweede klap (Stier

neer) de derde klap

(Stier neer), de vierde klap (Stier neer), de vijfde

klap (Stier neer)

¡BOF BOEM BEDÈNG BEDONG!

HIJ die in deze enclave van licht, krakend in elk gewricht

erop toeziet dat de ander van voren niet

weet dat hij van achter leeft en op z’n poten beeft

als een leeggebloed rund, klaar

voor de coup de grâce

die toetakelt en timmert en hoekt en beukt HIJ

uitgerekend HIJ

 

is het die uit de ring valt,

die ene domme oogwenk, door de scheids zowaar geteld,

op de schilder die het schildert (en dan zelf wordt

geveld, de verf amper droog.


Scan the Man vs. Ensor James

 Af vliegt het masker. Ik geef u, ontdaan van de huid,

            het hoofd, de bun­ker van z’n buitenmuur beroofd.

Als eieren het ogenpaar, de kassen grondig ontvleesd;

            karige bakens in de beemd van een dorstend beest.

Het licht is onze zuster. Dankzij haar zien wij veel.

            Zacht zusterke Licht met uw verfijnde chinoiserieën

leid ons in uw rood, uw blauw, uw grauw en uw geel,

            op blote tonen poedelend in paarlemoeren fantasieën.

 

Af vliegt het masker, de schijf van het kenbaar gelaat.

            Nu is ’t de mond- en neusholte waar het licht in baadt.

Hard zusterke Licht, uw verleidelijke ozonrijke geur

            slaat op onze adem uit wolken van sleur. Lik ons. Lik

ons met uw dubbele tong, sla ons met uw kale klinkers.

            De wreedaards, de drinkers, de sloebers en de stinkers,

duchten uw kasteel, het geurvlaggetje op elk kanteel, de

            modderschuiten in de roerloze gracht, hun lamme vracht.

 

Af vliegt het masker, de mal met neus en mond verdwijnt.

            Nu is ’t een bruuske gehoorgang waar het licht in schijnt.

Beton vergruist er, staaldraad proest; de oorschelp suist, de

            mensenzee smoest. Wreed zusterke Licht, geef ons tekst.

Op de treden van de trommelholtetrap, door u behekst,

            is het barsten geblazen, braken zonder betalen, rondgaan

met een kop als een groene kool. De bakker van Eeklo

            sprokkelt ijlings deeg. En toch, het venster blijft leeg.

 

Af vliegt het masker, de schijf met het shoppend oor.

            In het holst van de gedachten breekt de zon niet door.

Rillend rammelt het skelet er met zijn knoken; ’t

            lust er wel soep van, maar ziet zichzelf niet koken.

hand ful of men


Elders geen koffer

 

Drie vijf bij acht en een half bij vier twintig.

Wie pint me er op vast.

Hout, plexiglas, glas, meubilair

een gootsteen, lampen, kiekjes

gietsels, gips, papier / potten, pannen, kannen

dozen, een deun, shorts (3) / wol, linoleum, leer

metaal, katoen, kunsthars

verf, een koffiekan, zand en peuken. Het uitzicht

een schrijn, een splinter van het kruis. Elders geen

koffer.

 

De geschiedenis van een lichaam.

Tableaux vivants.

Ligt (de baard groeit). Leest (het haar groeit), een

handvol man (baard, haar). Kutrook in de ogen.

 

De knul hiernaast draagt een speld door zijn wang.

De muren hebben oren. Als ie melkt is het een gore,

excessief geweld.

Drie vijf bij acht en een half bij vier twintig. Geweer,

jongeheer

Bout rammelaar roer / knoert lat leuter broer

loert loeres lul mik / piel piemel piepel pik

paal pook potlood / snikkel slinger tamp.

 

Vertrek uitgesteld, been slaapt (de baard groeit, het

haar groeit, het boek weer waar het hoort).

Drie vijf bij acht en een half bij vier twintig. Elvis

is dood. Mij speld je niets op de mouw.

 

 

Nick J. Swarth is dichter en performer. Hij publiceerde o.a. de bundels de napalmsessies,  ¡Mondo Manga! en onlangs Mijn onsterfelijke lever. De illustraties in deze bijdrage zijn ook van zijn hand. Bezoek ook de website van Nick J. Swarth: www.swarth.nl. 

Comments

2 thoughts on “Nick J. Swarth

Comments are closed.


Notice: Uninitialized string offset: 0 in /var/www/vhosts/samplekanon.com/httpdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3149

Asha Karami

kapitalisme zorgt voor de achteruitgang van zaadkwaliteit   maar of dat erg is een pathologisch plot ligt om mij heen je verminkte oog wacht neem een slok grijze snor in rolstoel je vat kou zo ik zuig aan je knieholten gebleekt diertje van me hey lieverd je bent gewoon een vraag en ik wil dat […]

Lees verder

Flora Woudstra

Ik wikkel jassen en stola’s van drie generaties vrouwen om mij heen en beweeg door placebo-winters tot ze uiteenvallen. Sporen van erfelijke waanzin      lekken uit de wijde mouwen. Mijn moeders vingers stikken de gesleten stof maken een duik in de gevlochten mand op zoek naar garen stevig genoeg om de doden naar hier […]

Lees verder

Nguyễn Thị Mai

ik ben een maatschappelijk probleem    in 2018 wil ik een gemene chili peperplant groeien zodat ik jullie allemaal kan vergiftigen afbreken en doen herleven als schimmel dit is een vorm van wereldpolitiek ik heb al een tijdje niet geslapen slenter door de stad en staar naar mijn mobiel liefste, de dagen zijn lang zonder […]

Lees verder

Lokienprijs voor Samplekanon

De Lokienprijs 2018 is toegekend aan Samplekanon. Deze prijs, ter waarde van € 5000, is ingesteld door de Sybren Polet Stichting om het schrijven van vooruitstrevende, onconventionele en experimentele teksten te bevorderen. De jury, bestaande uit Jos Joosten, Bart Vervaeck en Marieke Winkler, deelde de volgende overwegingen met ons:  Dit literaire online-tijdschrift, dat in 2012 […]

Lees verder

Fiep van Bodegom

Het eiland van de pijnbomen en later ook de jeugd   We kwamen uit alle windstreken. Donkere kinderen met lange, dunne schenen, kinderen zo bleek dat je geen lijnen kon onderscheiden, slechts hun omtrek. Kinderen uit warme, koude en gematigde klimaten. We waren met onze onderwijzers naar het eiland gekomen en werden ieder in onze […]

Lees verder

Maurits de Bruijn

er zijn mensen die het woord er niet mooi vinden en zeggen dat je het altijd weg kunt laten door mijn straat liep een kameel daarop een bruidegom tussen zijn benen witte rozen nooit had ik iemand gezien die zo af was ik zat met Iers bier op tafel in een café waar we als […]

Lees verder

Maartje Smits

                                                                  Maartje Smits (1986) is dichter, detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent. Ze studeerde Beeld & […]

Lees verder

Linda Carolien Veldman

    Linda Carolien Veldman (1989) studeerde Filosofie en Cultural Analysis in Amsterdam en Berlijn en schrijft poëzie, vaak in meerdere talen. Afgelopen zomer ging ze als dichter met deBuren naar Parijs, sindsdien staat ze met enige regelmaat op het podium om haar gedichten voor te dragen. De eerste tekst kwam tot stand in het […]

Lees verder

Nils Chr. Moe-Repstad

6e vergiftiging   Na het feest, lieveling: ‘als je bij mij blijft staan, zul je horen dat vogelzang altijd al ritueel was’ wie van gezang houdt, houdt van het schrift als een oeroud ritueel ik ben het hallucinerende drijven naar dat wat nog niet giftig is een droevigheid van water en zware metalen onder het duistere, […]

Lees verder

Roemer lezen 2

wij activeren beelden wij houden onze archieven vloeibaar door te bewegen we roepen schaduwen op die onzichtbaar blijven nemen luxe waren om nooit te vergeten we zoeken iets dat altijd blijft een zee achtervolgers, mijn onderduik wij activeren beelden tijdens de reis wij activeren wonden, leggen scherven uit, zoeken woorden erbij, we kijken de toestand […]

Lees verder