Mobiele eenheid (1)

In ‘Mobiele eenheid’ onderstreept Çağlar Köseoğlu steeds één zin uit een tekst. Hij gaat op zoek naar de weerslagen van die zin.  Dit is de eerste aflevering van een reeks.

‘for no-one is the radius of everything we are’

De bovenstaande regel is afkomstig uit Keston Sutherland’s meest recente bundel, The Odes to TL61P. Toen ik deze regel voor het eerst las viel hij direct op vanwege zijn expliciete aard. Explicietheid roept in politieke gedichten vaak een bepaalde weerstand bij me op.
Dit is vooral het geval als er sprake is van een  platte mimesis, wanneer er geen frictie bestaat tussen de regels, en tussen de regels en de politieke context waarin ze staan.Dergelijke gedichten maken het ondanks een eventuele progressieve politieke inhoud niet mogelijk om sociale relaties en politieke realiteiten opnieuw of radicaal anders te denken. Want een poëzie die formeel gezien eenduidig is kan niet tot een progressieve politiek leiden.

Het idioom dat Sutherland hanteert is op een programmatische en zelfs agressieve manier expliciet. Maar in de mate waarin  hij gebruik maakt van expliciete statements verhoudt Sutherland zich doorgaans tegelijkertijd tot het ritme, de expressiviteit, kortom de productie van betekenis in het gedicht. Op deze manier wordt de vraag naar het expliciete karakter van het gedicht zelf gesteld. Wat betekent het om onomwonden te spreken over sociale relaties en politieke realiteiten in een gedicht?

De afgelopen weken moest ik vaak terugdenken aan de regel van Sutherland vanwege de opstand in Turkije. Na het gebruik van excessief politiegeweld tegen een vreedzaam protest in het Gezipark werd Erdoğan, de premier van Turkije, het mikpunt van massale kritiek. Mensen van verschillende sociaal-economische en ideologische achtergronden eisten de erkenning van hun democratische existentie, die door toedoen van genadeloos neoliberaal beleid steeds nauwer werd gedefinieerd door Erdoğan.

Zelf was ik op het moment van de protesten in Nederland, maar ook daar resoneerden de woorden ‘for no-one is the radius of everything we are’. Ze drukten nu mijn houding in een specifieke politieke context uit. Ik deed mee aan manifestaties en discussies die in solidariteit met de demonstranten in Turkije werden gehouden. Maar ook hier riepen expliciete statements  weerstand bij me op.
Want waarom zouden die in een politieke context minder problematisch zijn dan in poëzie? Anderzijds voelde het  noodzakelijk en betekenisvol om deel te nemen aan roundtables en luidkeels leuzen te scanderen. Ondanks, of misschien zelfs dankzij het expliciete karakter van deze handelingen.

Çağlar Köseoğlu (1985) is dichter en debuteerde in het nulnummer van Samplekanon. Momenteel werkt hij aan een serie gedichten waarbij het woord ‘Mustafa’ in elk gedicht minstens een keer voorkomt. ’34’ is een onderdeel van deze serie.

Comments


Notice: Uninitialized string offset: 0 in /var/www/vhosts/samplekanon.com/httpdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3149

Veva Leye

Lees verder

Samplekanon feat. Babelsprech International: 23 november in Rotterdam

Als afsluiting van vijf jaar Babelsprech International vindt op verschillende podia in Europa tegelijkertijd een poëzieavond plaats. Samplekanon viert vijf jaar Babelsprech International in Leeszaal Rotterdam West met optredens van zes geweldige dichters: Dean Bowen Asha Karami Obe Alkema Sayonara Stutgard Benjamin De Roover Linda Carolien Veldman Locatie: Leeszaal Rotterdam West Aanvang: 19:00 Toegang: gratis […]

Lees verder

Maxime Garcia van As

hou op met in de honger wonen   slowly heating sweetened milk to create a substance similar to caramel. Het lichaam begint te kloppen misselijk zoals een carcinogeen hart klopt of zoals        Het holt zichzelf uit. Het vult zichzelf traag met zwellende rook en je voelt je als een kale boomtak reiken om een wolk, […]

Lees verder

Asha Karami

kapitalisme zorgt voor de achteruitgang van zaadkwaliteit   maar of dat erg is een pathologisch plot ligt om mij heen je verminkte oog wacht neem een slok grijze snor in rolstoel je vat kou zo ik zuig aan je knieholten gebleekt diertje van me hey lieverd je bent gewoon een vraag en ik wil dat […]

Lees verder

Flora Woudstra

Ik wikkel jassen en stola’s van drie generaties vrouwen om mij heen en beweeg door placebo-winters tot ze uiteenvallen. Sporen van erfelijke waanzin      lekken uit de wijde mouwen. Mijn moeders vingers stikken de gesleten stof maken een duik in de gevlochten mand op zoek naar garen stevig genoeg om de doden naar hier […]

Lees verder

Nguyễn Thị Mai

ik ben een maatschappelijk probleem    in 2018 wil ik een gemene chili peperplant groeien zodat ik jullie allemaal kan vergiftigen afbreken en doen herleven als schimmel dit is een vorm van wereldpolitiek ik heb al een tijdje niet geslapen slenter door de stad en staar naar mijn mobiel liefste, de dagen zijn lang zonder […]

Lees verder

Lokienprijs voor Samplekanon

De Lokienprijs 2018 is toegekend aan Samplekanon. Deze prijs, ter waarde van € 5000, is ingesteld door de Sybren Polet Stichting om het schrijven van vooruitstrevende, onconventionele en experimentele teksten te bevorderen. De jury, bestaande uit Jos Joosten, Bart Vervaeck en Marieke Winkler, deelde de volgende overwegingen met ons:  Dit literaire online-tijdschrift, dat in 2012 […]

Lees verder

Fiep van Bodegom

Het eiland van de pijnbomen en later ook de jeugd   We kwamen uit alle windstreken. Donkere kinderen met lange, dunne schenen, kinderen zo bleek dat je geen lijnen kon onderscheiden, slechts hun omtrek. Kinderen uit warme, koude en gematigde klimaten. We waren met onze onderwijzers naar het eiland gekomen en werden ieder in onze […]

Lees verder

Maurits de Bruijn

er zijn mensen die het woord er niet mooi vinden en zeggen dat je het altijd weg kunt laten door mijn straat liep een kameel daarop een bruidegom tussen zijn benen witte rozen nooit had ik iemand gezien die zo af was ik zat met Iers bier op tafel in een café waar we als […]

Lees verder

Maartje Smits

                                                                  Maartje Smits (1986) is dichter, detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent. Ze studeerde Beeld & […]

Lees verder