Geen categorie

Samplekanon bij De Avonden

Afgelopen vrijdag was Samplekanon te gast bij De Avonden van de VPRO. Maarten van der Graaff en Frank Keizer spraken met Wim Noordhoek over de Vijand, asemische plaatjes en het afvuren van samples. Çağlar Köseoğlu en Hannah van Binsbergen droegen voor. Luister hier naar het gesprek.

Lees verder

De Codex Seraphinianus: een ontregelende encyclopedie

Een van de bekendste asemische teksten is de Codex Seraphinianus van de Italiaanse kunstenaar Luigi Serafini. In de encyclopedie wordt het bekende op een herkenbare manier vreemd.   Door Sake van der Wall De Codex Seraphinianus is een zeldzame encyclopedie van een imaginaire wereld, gemaakt door de Italiaanse kunstenaar Luigi Serafini en dertig jaar geleden […]

Lees verder

Interview met Tonnus Oosterhoff

‘Materiaal gecontroleerd maltraiteren’ Het destructieve onderzoek van Tonnus Oosterhoff   Interview: Frank Keizer FK: Om te beginnen: hoe ben je ertoe gekomen asemisch te gaan schrijven? Anders dan iemand als Jaap Blonk opereer je slechts zijdelings in een avant-gardistische context, waarin het asemisch schrijven duidelijke lijn vormt, die teruggaat op onder meer de experimenten van […]

Lees verder

Jaap Blonk

De komende weken verkent Samplekanon aan de hand van het asemisch schijven, oftewel ‘een schrijven zonder specificieke semantische code – zonder vaste betekenis, open voor interpretatie’ (Michael Jacobson) de grenzen tussen het betekenisvolle en het betekenisloze. Dit tweede nummer, dat de komende weken zal aanwassen en voortgroeien, bevat werk van a rawlings, Dirk Vekemans, Jürgen […]

Lees verder

Jürgen Smit

De komende weken verkent Samplekanon aan de hand van het asemisch schijven, oftewel ‘een schrijven zonder specificieke semantische code – zonder vaste betekenis, open voor interpretatie.’ (Michael Jacobson) de grenzen tussen het betekenisvolle en het betekenisloze. Dit tweede nummer, dat de komende weken zal aanwassen en voortgroeien, bevat werk van a rawlings, Dirk Vekemans, Jürgen […]

Lees verder

Dirk Vekemans

De komende weken verkent Samplekanon aan de hand van het asemisch schijven, oftewel ‘een schrijven zonder specificieke semantische code – zonder vaste betekenis, open voor interpretatie.’ (Michael Jacobson) de grenzen tussen het betekenisvolle en het betekenisloze. Dit tweede nummer, dat de komende weken zal aanwassen en voortgroeien, bevat werk van a rawlings, Dirk Vekemans, Jürgen […]

Lees verder

Van de redactie

Een spel met begrenzing en ontgrenzing, exces en vernietiging – als dit nulnummer van Samplekanon een thema heeft, dan laat het zich wellicht met die woorden karakteriseren. Zo opent het nummer opent met twee gedichten van Cağlar Köseoğlu, die in Samplekanon zijn debuut maakt. In ‘34’ en ‘Conclusies en calamiteiten’ wordt de alledaagse taalterreur minutieus […]

Lees verder

Peter de Voecht

Slachtvlinders (fragment) v. Ze wandele nog altij in deze koude strate. Dennis neemt m mee naar iemand die hij kent. T is gewoon n plek zoals zovele andere; t is gewoon iets om t doen, om t wachte op d nacht weg t drijve. E. weet nog ni wa r zal gebeure, maar hij weet […]

Lees verder

Mark van der Schaaf

Governing Through Harm Reduction to Promote Liberal Values   Wij moeten vertrouwen hebben in de massa, en wij moeten vertrouwen hebben in de Partij. Dit zijn twee kardinale uitgangspunten. Als we daaraan twijfelen, zullen we nooit iets bereiken. Net als een slecht zittende tampon kun je de praktische eenvoud van aandacht niet negeren, van wat […]

Lees verder

Harry Vaandrager

HATCHI  KENATCHI Mijn huid, dat ben ik. Meer heb ik niet. Meer ben ik niet. Huid, dat is al. Zicht, het is me bij geboorte niet gegund. Heb er de borstmelk van mijn kalkoense moeder mee bitter gemaakt. Altijd nacht is het in mij. En op mijn vijftiende stokdoof. Slechter gaan horen begon op mijn elfde. Heb […]

Lees verder